Villkor

Omfattning

Dessa villkor gäller som avtal mellan oss (Hikki) och dig (Köparen), dvs den fysiska eller juridiska person som ingår ett avtal enligt punkt 3. Följande avtalstext gäller alltså såvida vi inte kommit överens om något annat - i så fall ska en sådan överenskommelse skett skriftligen innan ett köp. I de fall villkoren skiljer sig mellan privat- och företagskunder anges särskilda villkor för företagskunder som ett tillägg under respektive punkt.

Parter

När ett avtal är slutet mellan dig (köparen) och Hikki, så är Hikki part i avtalet.

Fullständiga uppgifter för Hikki:

Hikki AB

Södra Sandnäset 213
920 64 Tärnaby

070 – 637 08 20
info@hikki.se

Org. Nr. 556909-3486

Slutande av avtal

När du beställer från oss sluts ett köpekontrakt (avtal) mellan dig och Hikki. Köpekontraktet uppstår genom att vi accepterar din beställning och skickar en digital orderbekräftelse per mail. Avtalet sparas digitalt utan något slutdatum.

Pris

Priser i Internetbutiken är angivna i antingen SEK, DKK, GBP eller EUR beroende på vilken region hemsidebesökaren befinner och är bosatt i. Priserna inkluderar svensk moms på 25%. Vi har rätt att ändra priser på hemsida och i andra kanaler utan att avisera det innan. Priserna som gällde vid beställning är det pris som gäller om du skulle ångra eller reklamera ditt köp. Priserna inkluderar frakt inom Sverige, EU samt Storbritanniens fastland. 

Priserna för produkterna är i SEK för kunder bosatta i Sverige, DKK för kunder bosatta i Danmark, GBP för kunder bosatta i Storbritannien samt EUR för kunder bosatta inom övriga EU. Priserna för respektive region är de som speglas i priset för respektive valuta. Vi har rätt att häva, avbryta eller återkalla ett köp om vi noterar en diskrepans mellan valuta och leveransadress. Vi har rätt att annullera beställningar där varan är uppenbart felaktigt prissatt.

Service såsom hantering, inbärning och uppackning av gods är ej inkluderade men kan efterfrågas och bli offererat separat - kontakta oss för mer info.

Rabatter

Om du har en rabattkod eller annat erbjudande gäller de endast enligt de villkor som finns angivna i samband med att rabatten eller erbjudandet presenteras - i regel i våra nyhetsbrev eller på våra sociala medier, eller i mailform om du haft personlig kontakt med oss. Alla giltiga rabattavdrag framgår tydligt i kassan. Kontakta oss om du har problem att aktivera din rabattkod. 

Ångerrätt

Vi gör vårt yttersta för att du ska vara nöjd med din produkt, men trots det kan det uppstå omständigheter då man önskar ångra sitt köp, och det har du enligt distansavtalslagen rätt att göra, utan att ange något särskilt skäl. Du måste kontakta oss senast 60 dagar efter en beställning är lagd eller inom 40 dagar efter att du har fått din leverans - antingen till den leveransadress du har angivit eller till ombud - för att kunna nyttja din ångerrätt. Efter att du har meddelat oss om att du vill ångra ditt köp får du ett returnummer som du måste märka emballaget med för att vi ska kunna identifiera returen när den kommit tillbaka till vårt lager. Du måste skicka tillbaka varan inom 14 dagar efter att du har nyttjat din ångerrätt.

Förfarande vid utnyttjande av ångerrätten

Efter att du har meddelat att du vill ångra ditt köp så returnerar du produkten/produkterna i oanvänt och oskadat skick till: DreamLogistics, Produktionsvägen 10A, 262 96 Ängelholm, +46 36 333 34 45. Du måste packa varorna i deras originalförpackning vid retur, därför kan det vara klokt att inte skrota emballaget det första du gör efter att du fått varan.

Skulle varan inte vara oanvänd eller om den skulle vara skadad så har Hikki rätt att göra avdrag på den summa som återbetalas som motsvarar de kostnader vi får för att återställa varan till sitt ursprungliga skick. Ett sådant avdrag kan dock aldrig bli högre än vad du har betalat för produkten.

Vill du nyttja ångerrätten måste du stå för fraktkostnaden för returen av varan, eventuella kringkostnader för tredje part (mellanlagring/ompackning/logistik/etc) samt en avgift på 250kr (eller motsvarande summa i DKK/GBP/EUR) för Hikkis kostnad att administrera returen. Tänk på att emballera varan noga innan du skickar tillbaka den, eftersom det är köparen som står för risken för transporten vid en retur - med risk menas exempelvis transportskador/gods som lossnar/förlorade delar/etc.

Återbetalningen kommer att ske snarast möjligast och och som senast 14 dagar från och med den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi kan dock vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du har skickat ett bevis på att du skickat tillbaka varan.

Undantag i ångerrätten

Ångerrätten gäller bara för enskilda konsument som köper varan för sitt egna privata bruk. För näringsidkare, eller om varan huvudsakligen används inom ramen för en näringsverksamhet gäller ingen ångerrätt.

Ångerrätten gäller inte om varan har använts mer än vad som är rimligt för att undersöka den. Tänk på att du inte kan nyttja ångerrätten om du exempelvis har eldat och/eller badat i någon av produkterna eftersom det lämnar för tydliga spår av användning och då har vi inte möjlighet att sälja dessa som nya efter att vi fått dom i retur.

Tänk på att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Leverans, transport & skador

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad varierar beroende på land och typ av varor. Vi levererar till den adress som du angivit vid beställning. Mindre produkter, dvs ej pallbundna paketgods, levereras i regel alltid till ombud. Vid tidpunkten för denna avtalstext levererar vi våra två badkar samt pizzaugnen Faster Greta på pall till din tomt, resten av sortimentet levereras som paket till ombud. 

Om godset ska fraktas vidare enligt dina anvisningar, exempelvis via färja, självständig fraktare, etc så har vi fullgjort vår frakt när den lämnas över till denna. Tänk isåfall på att be den som tar emot godset att inspektera det för fraktskador innan hen signerar leveransen och lastar om det. Det är viktigt eftersom vi inte ansvarar för eventuella fraktskador eller tråkigheter som sker efter att godset har överlämnats, och en signerad leverans är också ett medgivande att produkten levererats utan anmärkningar.

Tänk på att du måste kunna legitimera dig när du tar emot godset eller när du hämtar ut det hos ditt ombud. Om du inte har möjlighet att ta emot en leverans som körs ut till din tomt så måste du fylla i en fullmakt som säger att du godkänner att den som kör ut godset kan lämna det på din tomt utan att du personligen tar emot och signerar det - kontakta oss isåfall i god tid innan (minst fem arbetsdagar) så ordnar vi med en fullmakt som du skriver ut och signerar. Fäst sedan fullmakten utomhus någonstans där den som kör ut leveransen tydligt kan se den.

För våra stora produkter som levereras på pall till din leveransadress så lossas dom med en bakgavellyft direkt i anslutning till fordonet, så nära din tomtgräns som fraktföraren bedömer att det är möjligt. Inbärning ingår inte - men om du vill du köpa till inbärning är det viktigt att du kontaktar speditören i god tid innan leverans för en prisuppgift och hur betalning ska ske. I leveransbekräftelsemailet framgår vilket fraktbolag som kör ut din order, skulle du ändå inte hitta den informationen så kan du kontakta oss så hjälper vi dig reda ut det.

När du skriver under det fraktdokument som paketombudet eller fraktföraren tillhandahåller godkänner du att leverans skett på önskvärt sätt i enlighet med villkoren och att inga skador upptäckts på godset. Även om transportskador är extremt sällsynta på våra produkter kan det ändå hända, just därför är det viktigt att du undersöker godset så att det inte är transportskadat innan du godkänner leveransen. Det kan vara klokt att ha en mobiltelefon med kamera till hands om du skulle behöva dokumentera eventuella skador. Skulle du ändå ha oturen att fått ett transportskadat gods ska du påpeka det till paketombudet eller fraktförare, och ni ska upprätta ett fraktdokument - där ska ni beskriva skadan sen ska det undertecknas av båda parter. Skulle transportbolaget neka till skadeansvar kontaktar du oss, så reder vi ut saken vidare.

Skulle det saknas någon del eller någon artikel i försändelsen så måste du kontakta oss snarast möjligast så vi kan reda ut det.

Skulle du ha några anmärkningar på leverans måste du kommunicera det till oss senast sju dagar efter att du fått din leverans. Har vi inte hört ifrån dig inom sju dar utgår vi från att varan har levererats på önskvärt sätt utan anmärkningar och då finns det ingen möjlighet till ersättning eller retur pga av någon fraktrelaterad omständighet.

Transport med tidslöfte gäller bara om speditör skriftligen åtagit sig att utföra detta, och den överenskommelsen måste vara gjord innan beställningen. En ordernotering eller meddelande om önskat datum i webbshopen räknas alltså som ett önskemål, inte ett villkor för leveransen - även om vi förstås försöker uppfylla det önskemålet så gott vi bara kan. Kontakta Hikki innan köp om exakt leveranstid/datum är avgörande.

Om du inte hämtar ut din försändelse från ditt ombud, tar emot leveransen eller ordnar med en fullmakt går varan i retur till vårt lager och då måste du stå för de kostnader det innebär - exempelvis frakt/administration/mellanlagring/etc. Att inte hämta ut eller ta emot beställda varor likställs inte med ångerrätten.

Fri frakt gäller endast för leveranskostnader till dig eller ombud, inte returer av varor (gäller ångerrätt såväl som byte). Fri frakt gäller endast för leveranser där hela sträckan är klassad som farbar väg. I de fall leverans inte kunnat ske på grund av att fraktföraren bedömt någon sträcka som ej framkomlig (i regel ej allmän väg eller undermålig skogsväg) måste du stå för eventuella kostnader för hantering och lagerkostnader av godset på den terminal fraktföraren väljer att lossa godset. Isåfall måste du även hämta godset på den terminalen. Kontakta Hikki innan köp om du misstänker att din väg inte klassas som farbar.

Byte

Hikki har inte skyldighet att byta ut en felfri vara, men kommer göra allt vi kan för att försöka tillmötesgå dig och hitta en lösning som vi båda kan känna oss nöjda med, om möjligt. Ångerrätten påverkas inte av detta. I det fall varan ska returneras för ett byte gäller villkoren i punkt X, om inget annat avtalats.

Betalning

Vi har antal olika betalalternativ i vår webbshop, och villkoren skiljer sig åt mellan de olika leverantörerna, därför måste vi hänvisa till respektiva leverantörs villkorssida: : Klarna | Paypal | Shop Pay (Shopify) | Google Pay

Vi använder bara etablerade, betrodda leverantörer med en lång historia av hantering av onlinebetalningar och e-handel. Gemensamt för alla är att betalningar med kredit- eller betalkort alltid sker krypterat, därför kan du känna dig med trygg med att handla från oss.

Kortbetalning

Vid kortbetalning kommer kortet att belastas den dag då Beställningen börjar att tillverkas eller paketeras i fabrik. Ett belopp motsvarande köpesumman kommer dock att reserveras på kortet vid tidpunkten för Beställningen.

Du måste ha rätt att använda det betal- eller kreditkort som du anger vid betalningen.

Äganderättsförbehåll

Godset är vår egendom till dess att vi har fått full betalning av dig. Om du väljer att delbetala din beställning via Klarna ser vi egendomen tillhöra dig, såvida Klarna prövat din kreditvärdighet och godkänt köpet, även om delbetalningsperioden fortfarande pågår.

Garanti och reklamation

Vi lämnar 24 månaders garanti på samtliga produkter. Om du har problem med din produkt så måste du kontakta oss inom 24 månader från tidpunkten för din beställning.

Utöver 6 månaders lagstadgat konsumentskydd (Konsumentköplagen § 20a) så ger vi en garanti på ytterligare 18 månader till privatkunder, vilket innebär en sammanlagd garantitid på 24 månader från och med inköpsdatumet. För företagskund gäller 6 månaders garantitid avseende ursprungliga fel.

Du har rätt till garanti om produkten skulle ha några tillverknings- eller materialfel och att du har monterat den enligt medföljande bruksanvisning. Skulle bruksanvisning saknas kan du ladda ner den från produktsidorna på www.hikki.se. Läs alltid igenom bruksanvisningen innan du monterar eller börjar använda produkten.

 

Om du har rätt till garanti kommer vi att, så snart vi kan, göra något av följande:

(1) kostnadsfritt reparera produkten (2) byta ut den felaktiga produkten eller delen mot en ny eller likvärdig produkt eller del (3) I de fall alternativ 1 eller 2 inte är genomförbara, återbetala produktens pris vid beställningstillfälle. Hikki förbehåller sig rätten att avgöra vilket av de tre alternativen som ska nyttjas. 

Vårt ersättningsansvar kan aldrig bli högre än värdet av den del som det är fel på. 

Hikki kan aldrig åläggas ansvar för indirekt skada såsom ex vis driftstopp, förlorad vinst eller omsättning eller annan indirekt skada oavsett om köparen har varit oaktsam eller inte.

Tänk på att garantin slutar gälla om du gör justeringar eller modifikationer på produkten utan att vi skriftligen har godkänt det eller instruerat dig om hur man gör. Modifikationer som krävs för att något tillbehör ska fungera påverkar däremot inte garantin - exempelvis måste du skruva i beslag i Bohemens ram för att kunna fästa överdraget eller skyddet.

Om du behöver skicka någon produkt till oss efter att vi kommit överens om att lösa ett garantiärende med en reparation är det viktigt att du emballerar den noga och på samma sätt som den var när du fick den. Vi står för alla fraktkostnader (men bara om hela sträckan är farbar väg) vid ett garantiärende, oavsett om du skickar in en vara eller komponent på reparation eller om vi skickar dig en ny vara eller komponent från vårt lager.

Tänk på att fraktföraren måste kunna komma åt ditt emballage på ett enkelt sätt, så se till att det står så tillgängligt som möjligt - helst på samma plats som det lossades på.

Hantering av personliga data - sekretess

Med ”personuppgifter” menas all typ av information som identifierar dig som individ eller relaterar till en identifierbar individ, såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, email-adress och kortinformation.

När du beställer från oss ger du oss ett medgivande att vi får lagra, hantera och använda de personuppgifter och data som är rimliga för kundrelationen och för orderhantering, betalningshantering, leveranshantering, kommunikation, information och nyhetsbrev. 

Vi delar också med oss av nödvändiga data till tredje part för att de ska kunna fullfölja sina åtaganden - en fraktförare behöver exempelvis din adress och kontaktinformation och vårt ordersystem sparar dina historiska ordrar, eventuella notering och så vidare. Vi sparar datan tills vidare och använder den inte i några andra syften än i vår relation till dig.

Om du vill att vi tar bort dina kontaktuppgifter eller låter bli att skicka dig våra nyhetsbrev kan du antingen kontakta oss, och för nyhetsbreven finns det en länk för avregistrering längst ner i mailen. Vi måste dock spara dina uppgifter tills det att vi har levererat din vara och en orderbekräftelse/faktura måste sparas enligt bokföringslagen, även om vi tagit bort dig från vårt kundregister och vår mottagarlista för våra nyhetsbrev.

Lagval och tvist

Under förutsättning att inte tvingande lag föreskriver annat, regleras avtalet av svensk lag och tvist ska i första hand avgöras genom medling där vardera parten på egen bekostnad utser en medlare. Om medling inte är framgångsrik ska tvisten avgöras enligt svensk lag i svensk domstol.

Där grupptalan är tillåten enligt nationell lag är köparen överens med Hikki att var och en endast kan väcka anspråk mot den andra parten i egen kapacitet, inte som svarande eller gruppmedlem i en grupptalan. Ingen skiljeman eller domare kan kumulera mer än en persons anspråk eller på annat sätt ta upp någon form av grupptalan till prövning om inte Köpare och Hikki är överens om annat.

Hikkis ansvar

Hikki friskriver sig från alla framställningar och förbindelser, uttryckliga eller underförstådda, som inte uttryckligen regleras i dessa villkor eller följer av tvingande lag. Hikki är inte ansvarig för direkta eller indirekta sak-, person- eller förmögenhetsskador till följd av dess varor eller tjänster eller avsaknad av möjlighet att använda dessa.

Köparen samtycker till att gottgöra och hålla Hikki och dess anställda, ägare och agenter skadeslösa från alla anspråk, krav, förluster, ansvar och utgifter (inklusive advokatkostnader) som uppstår ur eller i samband med: (i) Köparens användning av varorna och tjänsterna eller varor och tjänster som erhålls genom Köparens användning av varorna och tjänsterna, (ii) Köparens brytande eller brott mot något av dessa villkor, (iii) Hikkis användning av Köparens personliga uppgifter, eller (iv) Köparens brott mot utomståendes rättigheter, inklusive utomstående leverantörer.

Force Majeure

Vi befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet därav förhindras på grund av omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder vi skäligen inte kunnat undvika eller övervinna, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, pandemier, myndighets beslut eller annat förhållande som har legat utanför vår kontroll och som väsentligen inverkar på vårt rätta fullgörande av avtalet.